mandag 18. januar 2016

Bare en logo

Hvis du har uttalt det der uironisk noen gang, så tror jeg at jeg hater deg.
Det er ingen ting som heter "bare" en logo.

En logo er så mye mer enn noen bokstaver, et par farger og kanskje et symbol. En logo skal selge noe, være lett gjenkjennelig og fungere på mange (helst alle) flater.

Norges KFUK/KFUM fikk ny logo i 2015. Dette er andre gang forbundet har fått ny logo siden jeg ble mendlem. Forrige gang var i...2007(?). Da var det veldig mye bråk rundt løsningen. Jeg husker at jeg var litt frustrert selv.

For det første må vi ta i betraktning at KFUK/KFUM en gang var to separate foreninger. KFUK hadde den blå trekanten, og KFUM hadde den røde. Når man slo sammen de to foreningene lagde man denne logoen:
Norges KFUK/KFUMs logo fram til 2007
Så det er kanskje ikke så rart at vi (spesielt jentene) ble frustrert over den nye logoen.
Norges KFUK/KFUMs logo fra 2007
Tanken på at vi jentene står bakom og er tynnere og mindre synlige enn mannfolkene er frustrerende. For ikke å snakke om at designeren hadde gjort blåfargen mye lysere. Mer feminin. Noe av det spennende med den gamle logoen, er jo at det er den blå trekanten som kom fra KFUK og den røde som kom fra KFUM, stikk i strid med hva forutintattheten sier oss. Så forbundet har slitt med denne logoen i åtte år. Den blåfargen er ganske vanskelig å jobbe med.

Norges KFUK/KFUMs nye logo

I sommer kom altså den aller nyeste logoen. Det første jeg tenkte var "hæ?" For ved første øyekast er den ikke veldig sofistikert. Så lasta jeg ned resten av designprogrammet.

Vi har fått en litt mørkere blåfarge, det røde og det blå feltet er like store og det ser veldig mye mer moderne ut. Problemet med den første logoen er at det ikke ser ut som det er én organisasjon. Og det var det jo i utgangspunktet heller ikke. Det var nok det de ønska å gjøre noe med i 2007.

"Men det der kunne jeg også kommet på" Sier mange om mye kreativt, fra logoer til moderne kunst. Joa, kanskje, men det var ikke du som kom på det, var det vel? De som kommer med uttalelser av denne typen, vet som regel ikke at en logo er mer enn en logo.

Hvis du slenger opp en logo og sier deg ferdig, blir det lite helhet. Å lage en god logo tar tid. Masse tid. Jeg gjorde to logooppgaver mens jeg gikk på NKH. Ingen av mine to kommer i nærheten av denne. Selvfølgelig ikke. Begge brukte vi tre-fire uker på. I andreåret hadde vi en egen oppgave som gikk på å lage videre designprogram og -manual på logoen vi hadde laget ferdig to uker før. Denne oppgaven fikk vi tre uker på. Det er ganske mange arbeidstimer tilsammen, foråsidetsånn. Og flere kilo med skissepapir (hvis du er som meg, og tenker best med blyant i hånda, ikke gjennom skjermen). Proffesjonelle designere og -studioer bruker mye mer tid, og tenker mye mer over det de gjør enn det jeg gjorde i de to oppgavene. Så må de også forholde seg til kunder, da.

Designprogrammet som er utvikla til denne nye logoen gjør at den trår fram og viser seg fra sin beste side. Som støtteformer og generell dekor, brukes former som kan lages av trekanter ved å bruke et grid.

Det jeg har mest lyst til å benytte meg av, er muligheten til å legge bilder inni disse formene.
Gøy.

I tillegg er det selvfølgelig andre rettningslinjer og regler, som fonter og farger, som vil gjøre at man vil kunne se at alt som kommer fra forbundet kommer fra forbundet. Fordi trekanten - logoen går igjen over alt.

Neste gang noen okker seg over hvor mye penger en eller annen bedrift har brukt på "bare" en logo ("...Som fjortenåringen min kunne gjort mye bedre, hun er så flink på data"). Så kan du stønne høylytt sammen med meg.

3 kommentarer:

KristinePG sa...

Jeg synes vi har "bare en logo" fordi jeg har laget den selv i paint og PS. ..

jeg har aldri egentlig skjønt hvorfor KFUM KFUK ikke are blir KFU, men det er jo en helt annen sak. Og så ble jeg forvirra, fordi jeg bare antok at blå var gutt og rød jente .... så ... artig det da. Enig i at logo nr 2 ikke var pen.

Og ellers enig i alle betraktninger :)

JWH sa...

Interessant innlegg, Anne, og mye riktig & viktig!

Det er imidlertid IKKE slik at KMs logo har vært lik fra tidenes morgen til 2007. Logoen du viser til er fra ca 1987 tror jeg (usikker på nøyaktig årstall) da NKUF endret navn til Norge s KFUK-KFUM.

Det er også en underliggende ideologisk konflikt her, melom de som mener at YMCA er en bevegelse for MENN og dermed et kjønnsmessig motstykke til YWCA, og vi som mener at kjønnsperspektivet i YMCA er noe som bare finnes i hodet til en del kfukere. ;)

JWH sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.