torsdag 27. januar 2011

oppdattering, fordypningsprosjekt

Jepp, det går da framover, selv om det ikke går så fort.
Jeg jobber så det knaker med å finne en metode flettene i ryggen kan krysse hverandre på uten at det blir alt for vanskelig.
Jeg har lagd to prøvelapper, dette er den første.
Som man kan se, så har jeg fellt masker på innsida av flettene og økt det samme antall masker på utsida, jeg mente det så ganske greit ut, prøvde ut måter å få "svingen" til å se grei ut og strikka en prøvelapp til.
Denne ser bedre ut både i "svingen" og i overgangen mellom at de to midterste flettene, som skal bli stropper, henger sammen og slutter å henge sammen. Det jeg ikke ble så begeistra for her, er hvordan flettene møtes, og det er litt rart, syns jeg, for det er gjort på nøyaktig samme måte.
Det eneste jeg kan komme på som grunn til dette, er at den første lappen har flere pinner før jeg starta fellinga/økinga. Noe som sier meg at jeg trenger noen omganger til å forberede dette på, omganger som jeg kan "sy vekk" når jeg skal montere kjolen (noe som forøvrig er det skumleste med hele prosjektet).
Dette er tegningen av hvordan jeg vil at ryggen skal se ut, sånn for sammenlikningens del.

Jeg har også fått alt garnet. Dette er seksti nøster i en haug på stuegulvet mitt. Det fine er at de nøstene jeg fikk tilsendt av Smarie har samme innfargingsnummer som de nøstene jeg kjøpte på to små nøster, og som jeg hadde råd til, takket være de gale damene på NSF.
I neste uke skal jeg lære å bruke strikkemaskin. Jeg håper at jeg kan strikke mesteparten av skjørtet på maskin og håper at det faktisk går fortere enn å strikke for hånd. Liten rapport om hvordan dette gikk kommer.

2 kommentarer:

Strikkelena sa...

Så spennende med et så stort prosjekt! Det ser ut til å bli en nydelig kjole, lykke til!

Marianne sa...

Åssen fungerer egentlig en strikkemaskin?