mandag 11. januar 2010

Den kalde vinteren

Ettersom det er kaldt om vinteren, og jeg har gått rundt i en hettegenser i stedet for en skikkelig jakke i flere sesonger, innså jeg at det var på tide at jeg skaffa meg en skikkelig jakke.
Og jeg ville sy den selv. Tanken var at jeg skulle strikke fòret, men det falt litt på sin egen urimelighet, både hva pris og tid angikk. Så jeg gikk på en fancy second-hand-butikk og kjøpte en strikkajakke. Denne jakka fikk gjennomgå litt før den kunne bli fòr. Jeg klipte av vrangbordene på ermene og strikka nye, litt lange, sånn at jeg kunne brette de rundt, de skulle jo vises på utsida av jakka. Så strikka jeg også hette på den, og spretta av knappene. Mønsteret til selve jakka, tegna jeg ut fra fòret. Jeg la til lommer og glidellås og så er den stort sett vrangsydd sammen.
Jakka ble feridg seint kvelden før jeg reiste hjem til jul.
Så innså jeg at skjerfet mitt egentlig ikke fungerte sammen med jakka...that's life. Ikke hadde jeg noen lue, heller.Den helga jeg hadde juleverksted, så vi Amalies jul. Den 13. episoden får Amalie en laaaaaang lue som hun legger rundt halsen og bruker som skjerf også. Jeg ville ha en sånn. Så på lille julaften, etter at jeg var ferdig med alle julegavene, begynte jeg på lua. Jeg brukte samme garn som inni hetta og på mansjettene på jakka, sånn at det skulle matche.
Lua ble laaaang. Hvis jeg har den på, uten å legge den om halsen, soper den ned i bakken bak meg, den går to ganger rundt halsen og er kjempevarm.
Nå ser jeg vel fancy ut, vel!
Og bare for å vise nøyaktig hvor kaldt det er her, er et bilde fra vi var ute og gikk tur i går. Dette er Oslofjorden! Moss er borte bak all frostrøyken, og Bastøferga ser ut som den svever når den kommer gjennom...

3 kommentarer:

mono sa...

Knakende flott jakke - OG lue! Supersøt er du, også! =)

gyldenkron sa...

Så flott jakke du har laget

Ingeborg sa...

Du ser alldeles smashing ut :) Bøyer meg i støvet både for jakka, lua og deg!

Og gratulerer med overstått!